Nowoczesne metody kompletacji

W coraz większej liczbie polskich magazynów można zaobserwować, że pracownicy w czasie kompletacji towaru przestają posługiwać się kartką papieru, a zamiast tego stosują różne nowoczesne metody wspierające ich pracę. Po zmianie metody pracy zdarza się, że liczba pracowników spada bez obniżenia wydajności bądź ta sama liczba osób pracuje teraz znacznie efektywniej. Czasami, czego często nie widać na pierwszy rzut oka, efektywność pracy pozostaje podobna, jednak dzięki zmianom realizowana jest jakaś polityka zarządu, bardzo ważna dla firmy (zwiększa się szybkość dostawy bądź dokładność wysyłki).

Całkowita eliminacja pracy ludzkiej z procesu kompletacji możliwa jest wyłącznie w niewielu przypadkach i obwarowana jest wieloma ograniczeniami. Jednym z podstawowych jest to, że kompletowane elementy muszą być do siebie bardzo podobne jeśli chodzi o parametry fizyczne. Nieźle więc sprawdza się automatyczna kompletacja dla takich towarów jak paczki papierosów, lekarstwa czy płyty CD lub DVD. Kompletacja bazuje na pracy robotów chwytających towar z taśmociągu bądź na zastosowaniu specjalnych dystrybutorów. Oba przypadki wymagają jednak specjalnego przygotowania towaru przez ludzi (napełnienie dystrybutorów czy przygotowanie opakowań do kompletacji). Takie podejście przesuwa pracę ludzką z poziomu kompletacji na poziom przyjmowania czy rozkładania towaru, a ta praca ta jest bardziej efektywna i mniej błędotwórcza.

Znacznie popularniejszym sposobem jest zastosowanie nowoczesnego procesu kompletacji wspieranego przez system WMS. Podstawową metodą wsparcia jest wskazywanie pracownikowi skąd i jaki towar ma pobrać do kompletacji. Informacja ta może być przekazywana za pomocą przenośnego komputera, drogowskazów świetlnych, bądź komend głosowych. Drugim polem wsparcia jest rejestracja działania pracownika mająca na celu potwierdzenie, że wykonał on kolejny krok zlecenia kompletacyjnego. Potwierdzanie może się odbywać w sposób całkowicie automatyczny (np. za pomocą różnego rodzaju czujników bądź poprzez rejestrację optyczną), manualny (np. zeskanowanie kodu paskowego bądź zgaszenie ręką odpowiedniej lampki) czy głosowy (poprzez wypowiedzenie odpowiedniego kodu potwierdzenia). Ostatnim krokiem w kompletacji jest włożenie towaru do pojemnika transportowego. Tu pracownikowi pomaga się w poprawnym działaniu wtedy, gdy pracownik w czasie jednej wizyty w magazynie kompletuje jednocześnie wiele zamówień do wielu pojemników. Tylko wtedy może się pomylić i tylko wtedy ma sens stosowanie działań wspomagających, metodami opisanymi w pierwszym i drugim kroku kompletacji.

Update marzec 2022: Jako że przez 10 lat wpis trochę się zestarzał zapraszam do przeczytania tekstów na naszej stronie firmowej dotyczące metod kompletacji i optymalizacji kompletacji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz